Welcome to AbeTennis. On this blog you will find the work of freelance tennis writer Abe Kuijl. That's me. I am a writer for the Dutch 'Tennis Magazine', and a copy editor and contributor at the award winning TennisReporters.net. You might also know me from my blogs at Tennistribune.nl, Tennisinfo.be or Tennis-X.com.

Over the past three years I've covered tournaments in Antwerp, Rotterdam, Miami, Rome, 's-Hertogenbosch, Stuttgart, Zurich, as well as the Australian Open in Melbourne. Feel free to check up on my work or send me a message.



Thursday, January 29, 2009

Dag 11: Handdoekenroof

Hoe weet je dat een land absoluut gek is van tennis? Wanneer een dubbelwedstrijd tussen vier buitenlanders live op de nationale televisie wordt uitgezonden. Het blijft schitterend om mee te maken hoe de Australiërs genieten van de sport. Tijdens commercials worden nieuwe series aangekondigd die ‘starten na het tennis’. De Australian Open is een monument Down Under, waarvoor gedurende twee weken in januari alles moet wijken.

De toekomst van het Grand Slam-toernooi is echter onzeker. De licentie van Melbourne om het evenement te organiseren loopt af in 2016, en er zijn flink wat kapers op de kust die het toernooi dolgraag binnen willen halen. Sydney, Doha, Shanghai en Madrid zijn slechts enkele gegadigden en dus ziet het stadsbestuur zich genoodzaakt om te investeren in de toekomst. Deze week werd er een plan onthuld dat het huidige tennispark zal ‘upgraden’ tegen een prijs van 500 miljoen Australische dollars, zo’n 300 miljoen euro. Melbourne hoopt hiermee de licentie voor nog eens 20 jaar toptennis binnen te halen.

Er zijn weinig records in de tennissport die nog niet op naam staan van Roger Federer, maar vandaag kwam er toch nog eentje boven water. Federer plaatste zich dankzij zijn overwinning op Andy Roddick voor de 18e keer in zijn carrière voor de finale van een Grand Slam. Ivan Lendl bereikte er in zijn loopbaan eentje meer.

Het record waar het echter allemaal om gaat voor Federer is dat van Pete Sampras. De Amerikaan won 14 Grand Slams en Federer kan hem bij winst op zondag evenaren. Gevraagd naar zijn verdere doelstellingen dit jaar vertelde de nummer twee van de wereld heel droog: “Mogelijk mijn eerste titel op Roland Garros binnenhalen, Wimbledon terug veroveren en mijn zesde US Open op rij winnen. Dat heb ik min of meer in mijn hoofd.”

Federer was vandaag voor de 16e keer in 18 ontmoetingen te sterk voor Roddick en kan terugkijken op een uitstekend optreden, met slechts 15 onnodige fouten tegenover 51 winners. De Amerikaan was echter wel trots toen hij met een slice backhand vol effect, waar Federer hem juist zo vaak pijn mee doet, een punt maakte. “Eindelijk heb ik je eens te pakken met die bal!”, schreeuwde hij naar de Zwitser.

De Zwitserse topjournalist René Stauffer, auteur van de biografie van Roger Federer, zat ook op de perstribune tijdens de wedstrijd. Maar zelfs deze ervaren tennisverslaggever is in zijn hart nog als een kind zo blij dat hij aanwezig is op de Australian Open. Dat bleek wel toen hij iemand op de rij achter hem een camera in de hand drukte, en vroeg of deze een foto wilde maken van hem, met de tennisbaan op de achtergrond. Altijd leuk om later aan de kleinkinderen te laten zien.

Nadat Federer zich soepel in drie setjes ontdaan had van Roddick, betrapte Jim Courier betrapte de winnaar na afloop tijdens het on-court interview op het feit dat hij een toernooihanddoek in zijn tas had zitten om mee te nemen. “Probeer je die nou te stelen?”, vroeg de Amerikaan, die zelf twee keer in zijn loopbaan de Australian Open wist te winnen.

“Volgens mij kijk je niet goed, ik heb er wel vier inzitten,” grapte Federer terug. De drievoudig winnaar in Melbourne was in een goed humeur en ging nog even door. “Die dingen kosten volgens mij iets van 50 dollar. Ik ben ze aan het opsparen zodat ik ze kan doorverkopen op straat.” Ja, zelfs Roger Federer moet in tijden van economische crisis op de kleintjes letten..

No comments: